Kącik logopedyczny
Drodzy Rodzice!
Serdecznie zapraszam do kącika logopedycznego. Znajdą tu Państwo: porady z dziedziny logopedii, a także propozycje ćwiczeń i zabaw usprawniających wymowę dla wszystkich dzieci.
Konsultacje logopedyczne dla zainteresowanych rodziców odbywać się będą po wcześniejszym umówieniu.
6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy.
W ZS nr 16 logopedą jest wicedyr. mgr Joanna Kaczmarek oraz mgr Małgorzata Gackowska.
Praca logopedy – dlaczego aż tak ważna?
Logopeda jest specjalistą o niezwykle szerokiej wiedzy, którą wykorzystuje w bardzo istotnej kwestii, jaką jest terapia wad wymowy. Ponadto w kompetencjach logopedy znajduje się praca
z ogólnie pojętą mową, anatomią kompleksu czaszkowoszyjnego, słuchem jak i głosem. Współpracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, stosując różne techniki terapeutyczne, aby poprawić jakość komunikacji.
Kiedy do logopedy?
- Gdy dziecko skończyło dwa lata i nie buduje prostych zdań.
- Gdy ma stale otwartą buzię- oddycha przez usta.
- Gdy umieszcza język między zębami podczas mówienia.
- Gdy nie jesteś pewny, czy budowa narządów artykulacyjnych jest prawidłowa.
- Gdy mówi przez nos.
- Gdy skończyło trzy lata i jest niezrozumiałe dla otoczenia.
Rodzicu, gdy zauważysz u swojego dziecka niepokojące sygnały, umów się na konsultację logopedyczną.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego do wykonywania w domu
Ćwiczenia języka:
1) „mlaskanie”- całą powierzchnię języka przyklejaj do podniebienia i odklejaj (tak jak byś mlaskał)
2) „kląskanie”- kląskaj językiem, tak jak konik stuka kopytami
3) „koci grzbiet”- oprzyj czubek języka za dolne zęby i wyginaj język, tak jak kot swój grzbiet.
4) „kropeczki”- przy szeroko otwartej buzi namaluj językiem kropeczki na podniebieniu/
5) „malarz”- przy szeroko otwartej buzi pomaluj językiem podniebienie.
6) „kącik”- przy otwartej buzi dotykaj czubkiem języka kąciki ust
7) „winda”- przy szeroko otwartej buzi dotykaj językiem raz górnych zębów, raz dolnych.
8) „ząbki”- umyj językiem zęby górne i dolne.
9) „liczenie”- policz językiem wszystkie zęby w jamie ustnej.
10) „ostatni ząbek”- dotknij językiem ostatniego zęba po każdej stronie u góry i na dole.
Ćwiczenia warg:
1) Cmokaj, wyślij buziaczki
2) Parskaj jak zmęczony konik
3) Wypowiadaj samogłoski A, O, E, I, U, Y
4) Naprzemiennie uśmiechaj się i rób „dzióbek”
5) Bajka artykulacyjna: SOWA SPRZĄTA SWOJE MIESZKANIE
Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (przesuwamy językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym). Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwamy czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej, po podniebieniu górnym), zdjęła firanki (liczymy czubkiem języka górne zęby) i włożyła je do pralki (wykonujemy wargami motorek). Po chwili pralka zaczęła płukanie firan („przepychanie” powietrza wewnątrz jamy ustnej).Sowa odkurzyła też ściany (przesuwamy czubkiem języka po wewnętrznych ścianach policzków) oraz podłogę (przesuwamy czubkiem języka po dnie jamy ustnej). Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągamy szeroko usta w uśmiechu). Dumnie wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszamy językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzała w górę (sięgamy czubkiem języka w stronę nosa), spojrzała w dół (sięgamy czubkiem języka w kierunku brody). Rozejrzała się też w prawo (przesuwamy czubek języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwamy czubek języka do lewego kącika ust). Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladujemy głosy ptaków).
Najczęściej występujące wady wymowy. Jak z nimi pracować?
Wada wymowy | Charakterystyka | Jak pracować ? |
Sygmatyzm interdentalny (seplenienie międzyzębowe) |
Podczas realizacji głosek syczących [s, z, c, dz], szumiących [sz, ż, cz, dż] lub ciszących [ś, ź, ć, dź]- język jest wsuwany między zęby (siekacze). |
|
Rotacyzm | Głoska [r] jest realizowana nienormatywnie, np. substytucja na głoskę [l], [r]-francuskie, lub całkowity brak realizacji głoski. |
|
Mowa bezdźwięczna | Brak realizacji głosek dźwięcznych |
|
Parasygmatyzm | Polega na substytucji (zamianie) głosek szumiących, syczących lub ciszących np. [sz]->[s], [ś]->[s] |
|
ĆWICZENIA WYKONUJCIE SYSTEMATYCZNIE.
Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.
(UWAGA !!!!JEŚLI DZIECKO OTRZYMAŁO ZESTAW ĆWICZEŃ DO PRACY W DOMU, ĆWICZCIE 15 MINUT DZIENNIE)
Opracowała:
mgr Małgorzata Gackowska
Logopeda