Python materiały na sprawdzian z podstaw
https://www.learnpython.org/pl/
https://www.flynerd.pl/tag/python-kurs?fbclid=IwAR1Vb9Xw4LVR4nLRtFLI3wjcZ-ZBWbpRUtJZKsOokf37cwlmQd5iY7zJPcE
1. int – liczby całkowite
Służy do przechowywania liczb bez części ułamkowej.
Przykład:
x = 5
y = -12
2. float – liczby zmiennoprzecinkowe
Liczby z częścią ułamkową (po przecinku).
Przykład:
pi = 3.14
waga = 65.5
3. str – ciąg znaków (string)
Służy do przechowywania tekstu.
Przykład:
imie = "Ala"
tekst = "Python jest super!"
4. bool – wartości logiczne
Przechowuje tylko dwie wartości: True (prawda) lub False (fałsz).
Przykład:
czy_zalogowany = True
czy_pada = False
5. list – lista
Zbiór wielu elementów (różnych typów), które można zmieniać.
Przykład:
owoce = ["jabłko", "banan", "gruszka"]
Zadanie 1: Pole prostokąta
Użytkownik podaje długości boków prostokąta a i b. Oblicz pole.
a = float(input("Podaj długość boku a: "))
b = float(input("Podaj długość boku b: "))
pole = a * b
print("Pole prostokąta =", pole)
Zadanie 2: Średnia z trzech liczb
Wczytaj trzy liczby i oblicz ich średnią arytmetyczną.
x = float(input("Podaj pierwszą liczbę: "))
y = float(input("Podaj drugą liczbę: "))
z = float(input("Podaj trzecią liczbę: "))
srednia = (x + y + z) / 3
print("Średnia =", srednia)
Zadanie 3: Sprawdź, czy liczba jest parzysta
Użytkownik podaje liczbę, a program sprawdza, czy jest parzysta.
n = int(input("Podaj liczbę: "))
if n % 2 == 0:
print("Liczba jest parzysta")
else:
print("Liczba jest nieparzysta")
Zadanie 4: Zamiana minut na godziny i minuty
Wczytaj liczbę minut i przelicz ją na godziny i minuty.
minuty = int(input("Podaj liczbę minut: "))
godziny = minuty // 60
reszta = minuty % 60
print(godziny, "godzin i", reszta, "minut")
Zadanie5
Tc = float(input("Podaj temperaturę w stopniach Celsjusza = "))
Tf = (Tc*9/5)+32
print("Temperatura w stopniach Fahrenheita:",Tf)
Zadanie 6
Napisz program, który pobierze od użytkownika trzy liczby całkowite i wyświetli informację, czy są one równe czy nie. Wykorzystaj funkcję input, operatory porównania, operatory logiczne i funkcję print.
-------------------Informacje dotyczące listy:
1. Litera f przed cudzysłowem
Litera f oznacza formatted string (czyli „napis sformatowany”).
Dzięki niej możesz wstawiać zmienne bezpośrednio do tekstu, używając {}.
Bez f trzeba by pisać np.:
print(imie + "\t\t" + str(wiek) + "\t" + klasa_ucznia)
A z f jest krócej i czytelniej.
2. Wstawianie zmiennych w { }
Wewnątrz klamerek { } wpisujesz nazwę zmiennej, którą chcesz pokazać:
f"{imie}" → wstawi wartość zmiennej imie
f"{wiek}" → wstawi wartość zmiennej wiek
Czyli jeśli:
imie = "Ala"
wiek = 12
klasa_ucznia = "6b"
to:
f"{imie}\t\t{wiek}\t{klasa_ucznia}"
zostanie przekształcone w:
Ala 12 6b
3. \t oznacza tabulator
\t to znak tabulacji, który dodaje odstęp — podobnie jak naciśnięcie klawisza Tab na klawiaturze.
Dzięki temu kolumny w tabeli ładnie się wyrównują.
\t = jedno wcięcie (tabulator)
\t\t = dwa wcięcia (więcej odstępu)
4. Całość
Czyli:
print(f"{imie}\t\t{wiek}\t{klasa_ucznia}")
oznacza:
Wydrukuj w jednym wierszu wartości zmiennych imie, wiek i klasa_ucznia, oddzielone tabulatorami.
5. Do programu w Pygame - z nieruchomym drzewkiem i chmurką - tak, aby chmurka płynęłą po niebie.
Gdzie wstawić te zmiany, aby chmurka się ruszała?
Zmienne cloud_x, cloud_y, cloud_speed wstaw tuż przed while running:.
Aktualizację pozycji chmurki wstaw między rysowaniem chmurki a pygame.display.flip().
cloud_x = -50 # Początkowa pozycja X (poza ekranem)
cloud_y = 150 # Pozycja Y chmurki
cloud_speed = 1 # Prędkość chmurki
cloud_x += cloud_speed # Przesuwanie chmurki
if cloud_x > width + 50: # Jeśli chmurka wychodzi poza ekran
cloud_x = -50 # Wraca z lewej strony
Pliki do pobrania: