Python - wprowadzenie

Opublikowano: 2023-11-15 23:05, Numer artykułu: 74970 , Autor: B.Budziak

https://www.online-python.com/#google_vignette

https://replit.com/

 

 

https://codecombat.com/

 

1. Przypisz do zmiennej swoje imię i użyj funkcji print, aby je wyświetlić
2.Przypisz do zmiennej predkoscAuta wartośc 60 i uzyj funkcji print, aby wyświetlić napis:
Prędkość samochodu wynosi ... km na h
--w miejsce kropek powinno sie pojawić wartość zmiennej predkoscAuta
3.Napisz program rozwiązujący zadanie matematyczne:
Mamy prostokąt o bokach a = 10cm i b = 8 cm
Oblicz pole i obwód
Wzór na pole P=a*b
Wzór na obwód Ob=2*a+2*b
4.Wyjaśnij błąd w kodzie

2Imię = "Karol"

Typy zmiennych:
int - Integer liczby czałkowite -1, 0 1,
float - rzeczywiste - ułamki dziesiętne 10.423
string - typ znakowy - przechowuje ciągi znaków wpisane w apostrofach

lista - zbiór danych

5

1.sposób przechowania danych w 3 zmiennych
uczen1 = "Dawid"
uczen2 = "Maja"
uczen3 = "Jagoda"

2. sposób przechowywania danych w liście 

Lista - zbiór zazwyczaj powiązanych ze sobą danych

 

listaUczniow = ["Dawid", "Maja", "Jagoda"]


listaZakupow = []
listaZakupow.append("mleko")
listaZakupow.append("chleb")
print(listaZakupow[0])

print(listaZakupow)

6.
listaZakupow = ["mleko", "chleb", "seler", "jabłko", "mandarynka",
"arbuz", "pietruszka", "masło", "marchrwka"]
owoce = listaZakupow[3:6] #lista owoce utworzona z listaZakupow od nr 3 do 6
ulubione = (listaZakupow[0:3])
print(owoce)
print(ulubione)
-----------------------------
listaZakupow = ["mleko", "chleb", "seler", "jabłko", "mandarynka",
"arbuz", "pietruszka", "masło", "marchewka"]

print(listaZakupow[2:8:2])
----------------------------------------------------
listaZakupow = ["mleko", "chleb", "seler", "jabłko", "mandarynka",
"arbuz", "pietruszka", "masło", "marchrwka"]

owoce = (listaZakupow[2:8:2])

print(owoce)

7.

listaGierPlanszowych = ["Szachy", "Warcaby", "Monopol", "Chińczyk", "Eurobiznes"]
listaGierKarcianych = ["Makao", "Pasjans", "Remik"]
listaGier = listaGierKarcianych + listaGierPlanszowych
print(listaGier)

--------------------

litera = "a"
print(litera * 3)

listaLiczb = [0,1,2,3]
print(listaLiczb * 3)

 --------

mojaLista = [1,43,12.12, "Witaj", "Jak się masz?"]

del mojaLista[3]

print(mojaLista)

-------------------------

Utwórz dwie listy: listę ulubionych piosenek i ulubionych ksiązek. Dodaj dwie listy do siebie i przypisz do trzeciej listy listaUlubione

8.

-----------------------------------------------------------
Słownik to kolekcja różnych elementów. Każdy element posiada klucz i odpowiadającą mu wartość.
elementy slownika umieszczone są w nawiasach klamrowych {} lub przy pomocy funkcji dict w nawiasach okrągłych()
klasa8b = {
"Nr_1":"Alicja Adamczyk",
"Nr_2":"Bartosz Budziak",
"Nr_3":"Czesław Miłosz",
"Nr_4":"Wisława Szymborska"
}
print(klasa8b)

efekt:{'Nr_1': 'Alicja Adamczyk', 'Nr_2': 'Bartosz Budziak', 'Nr_3': 'Czesław Miłosz', 'Nr_4': 'Wisława Szymborska'}

Aby zmodyfikować elementy słownika
klasa8b["Nr_2"] = "Henryk Sienkiewicz"
efekt
{'Nr_1': 'Alicja Adamczyk', 'Nr_2': 'Henryk Sienkiewicz', 'Nr_3': 'Czesław Miłosz', 'Nr_4': 'Wisława Szymborska'}

Aby usunąć używamy del
del klasa8b["Nr_1"]

Aby dodać podajemy nowy klucz jaki jeszcze nie istnieje oraz wartość
klasa8b["Nr_5"] = "Olga Tokarczuk"

Można zadeklarować pusty słownik np.:
klasa5a = {}
--------------------------------------------

9.

instrukcja if jeśli pozwala na okonanie wyboru ma trzy formy:
--------------------------------------
A.instrukcja if # jeśli wyrażenie jest prawdziwe
-------------------
B.instrukcja
if wyrażenie
działanie1
else # jeśli wyrażenie nie jest prawdziwe to wykonuje działanie 2
działanie2
-----------------------------
C.instrukcja
if wyrażenie1 # jeśli wyrażenie1 jest prawdziwe robi działanie1
działanie1
elif wyrażenie2 # jeśli wyrażenie1 nie jest prawdziwe elif (else if) sprawdza czy wyrażenie2 jest prawdziwe i wykonuje działanie2
w przeciwnym wypadku działanie3
else
działanie3
np.:

liczba = int(input("Wpisz liczbę całkowitą: "))

if liczba > 10:
print("Liczba jest większa od 10. \n")
elif liczba == 10:
print("Liczba jest równa 10. \n")
else:
print("Liczba jest mniejsza od 10. \n")

 

Napisz program, który sprawdzi czy liczba wpisana z klawiatury jest większa lub równa 5

10. Pętla while

wiek = 10
while wiek < 18:
print("ola ma %d lat." % wiek)
wiek += 1
print("Ola jest już dorosła.")

a Zastosuj pętle while i wypisz wszystkie liczby całkowite od 1 do 50

b Pobierz dwie liczby z klawiatury. Sprawdź, która z nich jest mniejsza. Następnie mniejszą z nich przypisz do zmiennej liczbaPoczatkowa, a większą do zmiennej licxzbaKoncowa. Następnie wypisz wszystkie liczby całkowite z przedziału liczbaPoczotkowa, liczbaKoncowa.

 

10

-------------------------------------------------------

for in range

range(start, stop, krok)

 

 

Zdefiniuj listę owoców, tak aby miała co najmniej 10 elementów. Następnie wypisz co drugi owoc. Zastosuj petlę for i funkcję rage